SELAMAT DATANG KE BLOG INI | SILA TINGGALKAN PESAN & JEJAK ANDA DI SHOUTBOX UNTUK KUNJUNGAN BALAS | TERIMA KASIH | JOM SERTAI CONTEST : APA SAYA NAK BUAT KALAU DIBERI RM100

Wednesday, 17 March 2010

Kisah nikah budak bawah umur - Ajaib sangat ke Shamsudin Ajaib ni..?

Sekarang ni kecoh betul media bercerita mengenai kisah 2 budak perempuan di bawah umur yang dipaksa menikah dengan pemimpin sebuah pergerakan Tabligh..Ni bukan pergerakan Tabligh, ni dah jadik 'terbalik'..

Macam² hal mempengaruhi ideologi orang Islam yang buta agama..Sedihnya ada yang bijak pandai, tetapi seolah terpedaya dengan kata² manis pemimpin jemaah Tabligh ni..

Berbalik kepada cerita asal..Sekarang ni pemimpin pergerakan Tabligh tersebut yang dikenali dengan nama Shamsudin Ajaib mula diburu oleh pihak berkuasa..Memang ajaib sebab bila kene buru, dia ghaib..Cuma yang menghairankan, apa motif dia menikah dengan 2 budak perempuan bawah umur ni..? Bermodalkan ayat "Ikut sunnah Rasulullah SAW", dia berjaya memperdayakan bapa kepada 2 budak perempuan tersebut untuk bersetuju mengahwinkan anak mereka..Memang tak salah dari segi agama, tetapi dari sudut undang² adalah menjadi satu kesalahan..

Shamsudin sekarang ni diburu atas kesalahan di bawah Seksyen 39 Enakmen Undang² Keluarga Islam Negeri Kelantan 2002 kerana akad nikah perkahwinan yang tidak dibenarkan, Seksyen 8 kerana berkahwin di bawah umur, Seksyen 37 (memaksa perkahwinan) dan Seksyen 40 (kesalahan-kesalahan berhubung akad nikah) enakmen yang sama..

Difahamkan pergerakan Tabligh tu tak menjalankan kegiatan menyebarkan apa² ajaran sesat cuma sikap Shamsudin Ajaib tu je yang telah mencemar nama baik pergerakan tersebut..Bagaimanapun pihak berkenaan masih lagi menjalankan pemantauan & siasatan ke atas kumpulan terbabit..

4 comments:

Fia Abas said...

tah pape la kan?yg nak nayekan budak bwh umo nape?rmai lg yg tua2 bleh pilih kalo nk kawen nape dak bawah umo gak jd pilihan???huhuhu

Lelaki Ini said...

dia pk kawen bebudak ni kos mentenen x tinggi kot..

NURUL said...

lelaki ini:haha..silap2 nak pegi bilik air pon mintak berteman..ada hati nak kawen budak bawah umo..sabo jekla..

*dah 4low awak jugak..! ;)

sasha* said...

mcmanala org tu ada hati nk kawen dgn bdk kecik kan hish hish hish(geleng kepala)

Related Posts with Thumbnails